Hoe betalen?

Net als in 2023 werkt HFF ook dit jaar alleen cashless: bij alle drank- en eetstandjes op de Grote Markt en op alle terrassen van de deelnemende horecazaken kan je alleen met deze specifieke cashless HFF-kaart betalen. Nergens wordt dus nog met cash geld of fysieke bonnetjes betaald voor consumpties.

Dit betalingssysteem maakt transacties binnen het evenement sneller en gemakkelijker. Het is bovendien transparanter en gebruiksvriendelijker geworden dan vorig jaar: de prijs van consumpties wordt niet langer uitgedrukt in digitale ‘bidons’, maar gewoon in euro’s.

Met andere woorden: je kunt op je kaart om het even welk bedrag opladen en met dat saldo betaal je rechtstreeks de prijs van je consumpties.

Na afloop van het event kun je het resterende saldo online laten terugbetalen, zonder meerkost. Of je kunt het schenken aan To Walk Again!

Hieronder vind je alle info die je nodig hebt over onze handige HFF-betaalkaart.

Waar en wanneer is de HFF-kaart te verkrijgen?

De HFF-kaart is vooraf en tijdens het evenement te verkrijgen.

Vooraf (datum nog te bepalen) kun je gratis* de HFF-kaart afhalen bij een van deze deelnemende horecazaken (zolang de voorraad strekt): Bar Bier, Brigand, Sportlokaal Druyts, Coffee & Sweets, De Zuuten Inval, Human, Café ’t Theater, Den Thijs, The Roxy en Den Beiaard.

En uiteraard ook tijdens het evenement zelf:

  • aan de kassa’s op de Grote Markt;
  • aan de kassa’s bij de togen langs het parcours;
  • bij de deelnemende horecazaken.

Wanneer je je HFF-betaalkaart bij een kassa ontvangt, kun je daar meteen een bedrag
naar keuze op laten zetten. (Dat opladen kan je ook zelf digitaal doen, zie (Her)opladen.)

* Bij je eerste oplaadbeurt wordt wel eenmalig € 1 aangerekend voor de kosten van alle verrichtingen, de productie van de kaarten, de huur van de betaalterminals enz. Als je de eerste keer dus € 10 oplaadt, zal er maar € 9 op je kaart staan. Handig om rekening mee te houden!

(Her)opladen

Je kan voor of tijdens het evenement je kaart (her)opladen met een bedrag naar keuze.

(Her)opladen kan op verschillende manieren en op verschillende oplaadpunten.

Voor én tijdens het evenement:

  • met je smartphone:
    – scan de QR-code op je kaart met de camera op je smartphone (de code van 6 letters op je kaart is dan automatisch ingevuld);  
    – laad een bedrag naar keuze op met de Bancontact-app (al dan niet via je mobiele bank-app), Apple Pay, Google Pay of een creditcard.

Dit is veruit de makkelijkste manier om extra geld op je HFF-kaart te zetten, want zo hoef je niet aan te schuiven aan de kassa! (Pas op: gebruik niet de Payconiq-app om de QR-code te scannen, want dat werkt niet.)

  • via ons cashless dashboard. Dan moet je je eerst wel nog registreren, maar dat is sowieso nodig om na afloop een refund te vragen. (Zie ‘Andere vragen’ onderaan voor meer info over registreren.) 

Je kan voor of tijdens het evenement je kaart (her)opladen met een bedrag naar keuze.

(Her)opladen kan op verschillende manieren en op verschillende oplaadpunten.

Saldo raadplegen

Het is natuurlijk handig om tijdens het event te weten hoeveel geld er op je kaart
staat en na te kijken wat je hebt besteld.

Nadat je via de QR-code op je kaart een bedrag hebt opgeladen, krijg je telkens je
nieuwe saldo te zien. Maar dat is dus pas achteraf. Wil je op een willekeurig moment
je saldo kennen, dan kan dat op de volgende manieren:

  • Via de QR-code op affiches op het terrein (account nodig):
    – scan de QR-code op de affiche met de camera op je smartphone;
    – geef de code van 6 letters in die op je kaart staat (of maak eerst een account
    aan als je dat nog niet hebt gedaan);
    – raadpleeg je saldo en je bestellingen. (Via deze QR-code kun je ook geld
    opladen, maar dat kan dus makkelijker via de QR-code op je kaart.
  • Via ons cashless dashboard.
  • Vraag aan een toogmedewerker om contactloos je kaart te scannen of vraag
    na je bestelling hoeveel er nog op je kaart staat. (De toogmedewerker kan dat
    zien op de terminal.)

Refund

Staat er nog geld op je HFF-kaart wanneer Herentals Fietst & Feest voorbij is? Houd die kaart dan zeker bij! Want na het evenement kun je online je resterende saldo laten terugstorten (refunden) op je rekening. En dat zonder meerkost! Een refund aanvragen kan van maandag 29 juli om 9u ’s morgens* tot maandag 12 augustus om 9u ’s morgens.

Maar er is ook een andere optie: je kunt het resterende saldo ook gewoon laten
staan, en dan wordt het bedrag (na de terugbetalingsperiode van twee weken) gestort aan To Walk Again, de Herentalse vzw die mensen met een fysieke beperking inspireert en activeert.

Wil je een refund, dan doorloop je de volgende stappen:

  1. Meld je aan op ons cashless dashboard.
  2. Registreer jezelf (als je dat nog niet gedaan hebt) om een persoonlijk account
    aan te maken.
  3. Tik de specifieke code van 6 letters in die op je persoonlijke HFF-kaart staat. (Daarom is
    het zo belangrijk je kaart bij te houden na het evenement!)
  4. Laat het rekeningnummer achter waarop het resterende saldo teruggestort
    mag worden.

* Mogelijk krijgt u op zondag 28 en maandag 29 juli de melding dat bepaalde transacties nog in behandeling zijn. In dat geval moet u even wachten om de refund aan te vragen.

De terugbetaling gebeurt pas nadat de terugbetalingsperiode (twee weken na het
evenement) verstreken is. Houd er rekening mee dat het verwerken van alle gevraagde terugbetalingen enige tijd kan duren.

Na de terugbetalingsperiode (die eindigt op maandag 12 augustus om 9u) zijn de kaarten niet langer bruikbaar, ook niet op de volgende editie van het event.

Andere vragen

Moet ik een persoonlijk account aanmaken? En zo ja, hoe en waarom?
Om via de QR-code op je kaart of aan de kassa geld op je HFF-betaalkaart op te laden, heb je strikt genomen geen account nodig. Toch is het handig om een persoonlijk account aan te maken zodra je een HFF-kaart in je bezit hebt. Pas op: dat kan pas nadat je je kaart hebt geactiveerd door er geld op te zetten (bv. via de QR-code op je kaart of bij een kassa).
 

Hoe registreer je jezelf?

  • Via ons cashless dashboard, via je computer (vooraf) of je smartphone (vooraf of tijdens het event).
  • Door op de affiches op het terrein de aparte QR-code te scannen waarmee je je saldo en bestellingen kunt raadplegen. Als je nog geen account hebt aangemaakt, kun je dat op dat moment in enkele eenvoudige stappen doen.
  • Pas op: je kunt jezelf dus niet (laten) registreren aan de kassa’s/oplaadpunten, dit om wachtrijen op die plekken te vermijden.

 

Waarom registreren?

Je hebt sowieso een account nodig om na afloop van het event een refund te vragen van het geld dat nog op je HFF-betaalkaart staat. (Zie ‘Refund’).

Daarnaast heeft een account nog een aantal andere voordelen:

  • Je kunt via de speciale QR-code op de affiches op het terrein je saldo en je transactiegeschiedenis raadplegen.
  • Je kunt via ons cashless dashboard je saldo en je transactiegeschiedenis raadplegen, maar ook je HFF-betaalkaart (her)opladen. Kies daarvoor de optie ‘Top-up’.
  • Je kunt onder één account tot vijf HFF-kaarten (of wallets) registreren, bv. van je kinderen, en elke wallet ook (her)opladen, zij het enkel via het cashless dashboard.
  • Bij verlies of diefstal van je kaart kun je via je account alsnog je saldo laten recupereren. Wend je daarvoor naar het cashless infopunt naast de hoofdkassa op de Grote Markt (zie volgende vraag.)
Kan ik meerdere kaarten registreren op één account (bv. voor kinderen)?

Ja, je kunt op één account tot vijf verschillende HFF-kaarten (wallets) registreren. Dit kan handig zijn om de kaart van kinderen vanaf een afstand op te laden. Pas op: via de QR-code op je eigen kaart kun je enkel die eigen kaart opladen. Wil je een andere kaart (wallet) binnen jouw account opladen (bv. van je kind), dan kan dat enkel via het cashless dashboard. Kies daar de juiste wallet en klik op ‘Top-up’.

Hoe worden herbruikbare bekers en eetgerei afgerekend?

Bij aankoop van een consumptie betaal je € 1 per beker en € 2 per bakje. Als je die weer inlevert, wordt dat geld netjes elke keer teruggestort op de HFF-betaalkaart. Zo houden we ons feest samen proper!

Waar kan ik tijdens het evenement terecht met vragen of problemen?

Het cashless infopunt (naast de hoofdkassa op de Grote Markt) zal tijdens het event dienstdoen als helpdesk.

Is cashless veilig?

Ja, je kaart wordt beschermd door een zeer veilige versleuteling die het
onmogelijk maakt om het geld en alle informatie die erop is opgeslagen te kopiëren
of te stelen.

Wat als ik mijn kaart verlies of als ze wordt gestolen?

Om te vermijden dat je het saldo op je kaart kwijt bent bij verlies of diefstal, is het
aan te raden om je kaart vooraf te registreren (zie hoger), zodat je gegevens gelinkt zijn aan de code op je kaart.

Ook handig is om een foto te maken van de code op je kaart. Als je je kaart dan kwijt bent, moet je je zo snel mogelijk wenden tot het cashless infopunt (naast de hoofdkassa op de Grote Markt). Daar kan je verloren kaart aan de hand van die code geblokkeerd worden en het resterende saldo op een nieuwe kaart overgezet worden.

Kost het cashless systeem me iets?

Bij je eerste oplaadbeurt wordt € 1 ingehouden voor de kosten van alle transacties, de productie van de kaarten, de huur van de betaalterminals enz.

Aan de refund zijn echter geen extra kosten verbonden voor de gebruiker.

Welke kaarten worden er aangenomen op de terminals?

Je kunt met alle kaarten betalen, behalve American Express.

Krijgen ook vrijwilligers een HFF-betaalkaart ter beschikking?

Jazeker, elke vrijwilliger krijgt een HFF-betaakkaart waarop vooraf het bedrag wordt opgeladen
overeenkomstig met zijn of haar shift. Pas op: deze ‘vrijwilligerswaarde’ is na het
evenement niet refundable. De kaart wordt wel zo ingesteld dat, als de vrijwilliger zelf
nog extra geld op zijn kaart laadt, automatisch eerst betaald wordt met de vrijwilligerswaarde. Als die vrijwilligerswaarde is opgebruikt en na het evenement staat alleen nog zelf opgeladen geld op de kaart, dan is het eventueel resterende saldo wél refundable.